w klasie I LO
Temat: Państwo pierwszych Piastów.
Czas trwania lekcji: 45 minut
-
Założenia metodyczne
Cele ogólne:
-
kształcenie umiejętności zdobywania oraz wykorzystania pozyskanych informacji z podręcznika, encyklopedii multimedialnych oraz Internetu;
-
przedstawienie wyników swojej pracy.
Cele operacyjne: Po skończonej lekcji uczeń:
-
ma poszerzoną i utrwaloną wiedzę na temat pochodzenia dynastii Piastów, organizacji państwa pierwszych Piastów, chrystianizacji ziem polskich, granic państwa Mieszka I i Bolesława Chrobrego, a także stosunków z sąsiadami;
-
zna pojęcia: państwo patrymonialne, Dagome iudex;
-
potrafi pracować z wykorzystaniem komputera, podręcznika i atlasu;
-
posiada umiejętność wyszukiwania potrzebnych informacji w Internecie i encyklopedii multimedialnej;
-
potrafi selekcjonować i zapisywać informacje na trwałych nośnikach (całość lub część wyszukanej informacji)
Metody pracy: wykład z elementami pogadanki; praca pod kierunkiem nauczyciela; samodzielna praca uczniów z komputerem, atlasem, podręcznikiem, tekstem źródłowym.
Środki dydaktyczne:
-
podręcznik – fragment kronik Galla i Phietmara;
-
atlasy historii Polski;
-
mapa przedstawiająca Polskę za panowania pierwszych Piastów;
-
encyklopedia multimedialna „Historia Królów Polski”;
-
multiwyszukiwarki Internetowe.
Tok lekcji
Część wprowadzająca:
Elementy pogadanki na temat dynastii Piastów. Sprawdzenie stanu wiedzy uczniów. Zaproponowanie planu lekcji i metod pracy.
Część właściwa:
Wykład na temat źródeł historycznych do poznania dziejów państwa pierwszych Piastów, pochodzenia dynastii i organizacji państwa.
Praca samodzielna z tekstem źródłowym i atlasem historii Polski.
Praca pod kierunkiem nauczyciela z encyklopedią multimedialną i Internetem (wyszukiwanie informacji o państwie polskim za Mieszka I i Bolesława Chrobrego).
Część podsumowująca:
Uczniowie ćwiczą wyszukiwanie w Internecie pojęć: państwo patrymonialne, Dagome iudex.
Na mapie ściennej określają przebieg granic państwa pod koniec panowania Mieszka I oraz Bolesława Chrobrego.
Następnie osoby sąsiadujące stanowiskami w pracowni łączą się w pary. Numery nieparzyste przyjmują rolę Mieszka I, parzyste Bolesława Chrobrego i przez 2 minuty przedstawiają swoje opracowania.
Praca domowa – ustnie
-
Jaką rolę w państwie pierwszych Piastów odgrywała drużyna książęca?
-
Dla zainteresowanych: Dlaczego Mieszko I nie został świętym? Uzasadnij swoją opinię.
Literatura pomocnicza:
J. Donat - „Chrzest Polski”, W-wa 1969
S. Trawkowski – „Jak powstała Polska”, W-wa 1969
A. Lisowska – Niepokólczycka - „Bolesław zwany Chrobrym”, W-wa 1981
M. Sysło, H. Krupicka, E. Gurbiel – „Technologia informacyjna”, WSiP, W-wa 2002
Ewaluacja:
Opracowały: Anna Chrobot – nauczyciel historii
Jolanta Bogdańska – nauczyciel informatyki
w ZSP nr 3 im.S.Żeromskiego w Sieradzu
Ankieta dla obserwatorów
Ewaluacja zajęć dydaktycznych
Data ...........
Prosimy o informacje dotyczące tematyki i sposobu prowadzenia lekcji.
Zaznacz krzyżykiem swoją ocenę
-
Sposób prowadzenia zajęć wywołał u mnie zaciekawienie
Zdecydowanie tak Raczej tak Nie
-
Na zajęciach panowała dobra atmosfera sprzyjająca pracy
Zdecydowanie tak Raczej tak Nie
Dziękujemy
Ankieta dla ucznia
Ewaluacja zajęć dydaktycznych
Klasa .........
Data ..........
Prosimy Cię o informacje dotyczące tematyki i sposobu prowadzenia lekcji.
Zaznacz krzyżykiem swoją ocenę
-
Zajęcia pomogły mi uporządkować i poszerzyć posiadaną wiedzę
Zdecydowanie tak Raczej tak Nie
-
Sposób prowadzenia zajęć wywołał u mnie zaciekawienie i aktywność
Zdecydowanie tak Raczej tak Nie
-
Na zajęciach panowała dobra atmosfera sprzyjająca pracy
Zdecydowanie tak Raczej tak Nie
Dziękujemy |